Warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, null given in /customers/6/0/1/tweety.se/httpd.www/inc/always.php on line 31 Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /customers/6/0/1/tweety.se/httpd.www/inc/always.php on line 33  Tweety's Wild Thinking

Tweety's Wild Thinking

>> "If it ain't broken I'll fix it..."

Motorinställningar


Modifierat luftfilter - sk "Burnie Morgan Mod"

Att ta bort lite plastdelar i luftfiltret kan göra större skillnad än man tror. Det ökar insugsludet lite och ökar luftflödet. Matchas lämpligen med Bafflectomy eller Slip-On.

Beskrivning

På orginal luftfiltret finns det en en "vägg" som styr inkommande luft, denna matchas av en fastskruvad plastlist i luftburken. Väggen skärs bort med en vass kniv och listen skuvas bort med en vanlig skruvmejsel. Enkelt!

    

Bafflectomy

Att ta bort den sista lilla pipan i orginal ljuddämparen gör att ljudet blir bara lite högre men mycket, mycket dovare...

Det gör även lite skillnad i flödet, dock inte riktigt lika mycket som ett bra Slip-On. Matchas lämpligen med luftfilter-modifiering.

Beskrivning

Bromsar

Honda VTR Orginal: 14 mm huvudcylinder, 30/27 mm bromsok.


Steg 1

Första och enklaste modifieringen för att få bättre bromsar är att byta till stålspunna ledningar. Det finns många olika tillverkare och prisnivåer beroende på utseende. Om man väljer dubbla ledningar till frambromsen blir det avsevärt lättare att montera dem, samt underlättar om man vill t.ex. höja styret senare.

Observera att samma bromsledningar passar om man senare går vidare till steg 2 & 3.


Steg 2

Bromsarna kan enkelt uppgraderas genom att man byter ut huvudcylindern mot en med större diameter. Detta ger större tryck med mindre rörelse och mer bett.

Lista över passande huvudcylindrar

1999-???? CBR600F4(i) - 5/8” (15.87mm)
2003-2004 CBR600RR - 11/16” (17.4625 mm)
199?-1999 CBR900RR - 19mm (Samma bromsgrepp som VTR)
2000-2001 CBR929RR - 19mm
2002-2003 CBR954RR - 11/16” (17.4625 mm)
2000-2001 RC51/SP1 - 19mm
2002-2006 RC51/SP2 - 11/16” (17.4625 mm)
2004-2007 CBR1000RR - 11/16” (17.4625 mm) (Obs! Radiell! Tar mycket plats, men är mycket effektivare)

Steg 3

Om man verkligen vill ha bett i bromsarna, så byter man även oken till större. Lättast är att leta upp ok från olika modeller från Honda. Det finns en hel del av dessa som passar med små eller inga modifieringar.

Lista över passande bromsok

1999-???? CBR600F4(i) - 34mm/32mm
2003-2004 CBR600RR - 32mm/30mm
199?-1999 CBR900RR - ??mm/??mm
2000-2001 CBR929RR - 34mm/30mm
2002-2003 CBR954RR - 32mm/30mm
2000-2001 RC51/SP1 - 34mm/32mm
2002-2006 RC51/SP2 - 32mm/30mm

Chassie


Höjning av bakfjädringen

At höja hojen bak ger lite snabbare styrning, och en trevlig sidoeffekt är att vi fullvuxna får upp sadelhöjden lite. Lättast gör man detta genom att lägga en tjock bricka i stötdämparens övre infästning mot ramen. Det är en M10 bult som är synlig vid tankens bakkant med avtagen sadel.

Notera att små justeringar här ger stora skillnader i köregenskaper beroende på att svingarmen är i vinkel mot stötdämparen. Grovt och något oprecist räknat ger 1 mm bredd på brickan ca 1 cm höjning av sadeln. Lämplig maximal tjocklek på brickan är 6 mm, efter detta är det risk att delar av länkaget tar i på fel ställen.


Sänkning av framgaffeln

Ett annat trick för att snabba upp styrningen är att sänka framgaffeln. Lossa bara gaffelben och skjut dem uppåt i kronan. Återigen beroende på vinklar så ger små förändringar stora resultat. 5-10 mm är fullständigt tillräckligt för att förvandla köregenskaperna. Mer än så så uppstår oftast oönskade bieffelter. Mindre problematiska men defenitivt irriterande är att man kan skrapa headersen vid nerlägg i kurvorna. Mer allvarliga är att styrningen kan bli nervös nog för att ge styrfladder, speciellt om man dessutom har höjt bak.Att sänka mer än 15 mm kan vara farligt, testa på egen risk!