Warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, null given in /customers/6/0/1/tweety.se/httpd.www/inc/always.php on line 31 Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /customers/6/0/1/tweety.se/httpd.www/inc/always.php on line 33  Tweety's Wild Thinking

Tweety's Wild Thinking

>> En bromsljusmodulator - Det enkla sättet att synas.

Teknisk Information

Modulen är byggd i sk. solid state elektronik och har inget relä som slits eller kan gå sönder, det finns heller ingen microprocessor, detta gör modulen okänslig för störningar.

Modulen är ingjuten i en fukttålig plastmassa, de enda exponerade delarna är anslutningskablarna. Detta gör att modulen klarar alla typer av väderförhållanden utan risk för korrosion eller kortslutning.

Modulen klarar en drivspänning på 6V - 16V (det är normalt ca 13,5V laddspänning i ett 12V system).

Modulen kan hantera upp till 120W belastning (en typisk bromsljuslampa är 21W).

En kraftig skyddsdiod skyddar både modulen och motorcykelns elektronik vid felkoppling och en kylfläns förhindrar överhettning vid hög belastning

Modulen är "passiv" och är strömlös tills dess att du bromsar och kretsen sluts, därför drar modulen ingen ström när bromsen inte används och det finns ingen risk för batteriurladdning.

Modulen är liten till formatet och kan lätt gömmas undan nära bromsljuset, antingen under sadeln eller i anslutning till själva lamphuset.

Modulen är enkel att koppla in, har du viss vana av att utföra enklare service på din motorcykel har du all kunskap som behövs. Du behöver en avbitare och tång för monteringen och en mindre stjärnskruvmejsel för att justera pulsernas antal och hastighet efter monteringen.

Observera att vissa nyare motorcyklar med instrumentindikering uppfattar blinkningen som en trasig lampa och ger varning vid inbromsning.

Läs under sektionen Installation för att se om någon testat att använda modulen på just din MC Modell.

Filmklipp Med Modulen

Filmklipp 1 & 2 visar modulen inkopplad för test på min egen MC i början av utvecklingen. Eftersom det är ett test kan man se hur modulen är inkopplad med lösa kablar och krokodilklämmor. Det blir rätt många klämmor för dubbla lampor och bromsljus, så bara en lampa är inkopplad.

Filmklipp 3 visar modulen efter montering på min mc, med båda lamporna fungerarande och ger en rätt bra bild av hur det ser ut i trafiken.

Man kan ganska tydligt se pulserna och till och med räkna dem om man tittar noga, den första är något kortare och upplevs därför som ljussvagare. Detta gör att man uppfattar hela sekvensen som något stegrande.

Du kan med två stycken lätt åtkomliga justerskruvar, själv ställa in hur snabbt och hur länge du vill att det skall blinka. När modulen blinkar som snabbast så uppfattas det som ett flimmrande ljus som aldrig är "av", och det långsammaste läget ger bara en långsam blinkning vid inbromsning.


::   Filmklipp 1    ::   Filmklipp 2    ::   Filmklipp 3   ::