Warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, null given in /customers/6/0/1/tweety.se/httpd.www/inc/always.php on line 31 Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /customers/6/0/1/tweety.se/httpd.www/inc/always.php on line 33  Tweety's Wild Thinking

Tweety's Wild Thinking

>> En bromsljusmodulator - Det enkla sättet att synas.

Lagar & Regler

De regler som styr delar för MC är E-märkning, CE-märkning och Typgodkännande av fordon. Låt oss börja med att reda ut en del begrepp och missuppfattningar.


Först och främst, någon CE-märkning finns inte för säkerhetsdetaljer på fordon, vilket bromsljus och en bromsljusmodulator räknas som!
Här krävs E-märkning (gäller även t.ex. blinkers). Dvs om du ser någon mc/bildel som har med säkerhetsfunktioner att göra, annonseras som "CE-märkt" så bör du vara medveten om att den märkningen i sig är felaktig och i princip värdelös!

Obseververa att detta gäller fordonsdelar inte t.ex. CE-märkta skydd och MC kläder, här är märkningen alltid relevant.


CE-märkning

CE-märkning bygger på en standard som skapas av tillverkare och för tillverkare, och bygger på att produkter skall vara säkra. En av de vanligaste missuppfattningarna är att detta kontrolleras av någon myndighet. Sanningen är att en tillverkare själv avgör om produkten uppfyller standarden (det finns faktiskt inget krav på praktiska prov även om seriösa tillverkare defenitivt utför dem!) och sätter på märkningen och säljer produkten. Bara om det kommer en anmälan att produkten inte uppfyller kraven eller har orsakat olycka/skada testas produkten och förbjuds att använda CE-Märkning (och i princip att säljas).


E-märkning

E-märkning är däremot en standard som är mycket hårt kontrollerad av myndighetsorgan. För att få sälja en E-märkt produkt för att montera på ett fordon krävs en mycket dyr testprocedur. En annan vanlig missuppfattning är att det krävs att allt man monterar eller modifierar på ett fordon är E-märkt. Det finns faktisk inget sådant generellt sådant krav.


Typgodkännande

Ett Typgodkännande av ett fordon innebär att alla relevanta delar på fordonet är E-Märkta och att fordonet som helhet uppfyller kraven för E-Märkningen. Den viktiga delen här är att alla delar är testade tillsammans, som en helhet.


Hur påverkar det här mig?

Vid en normal besiktning finns inget krav på att fordonets delar skall vara E-Märkta även om fordonet är typgodkänt, de krav som finns för i det här fallet belysningen är att den uppfyller de regler som gäller för fordonet, dvs placering/färg/ljustyrka osv. Även om en del i sig är E-märkt men felaktigt monterad eller placerad eller om funktionen på annat sätt är tveksam, och inte uppfyller kraven för hur den används gäller grundläggande regler före eventuell E-Märkning.

Vid en flygande besiktning gäller samma regler, men om besiktningsmannen inte är nöjd här utfärdas en order om registreringsbesiktning, nu blir E-Märkningen viktig. Här gäller samma regler som för ett typgodkännande och inga delar som saknar E-Märkning blir godkända. Dessutom ställs kravet att fordonet skall ha samma eller motsvarande delar som vid typgodkännandet, dvs i princip måste man återställa allt till orginal för att få ett godkännande.


Specifikt för Bromsljusmodulatorn

Tyvärr är detta en lagmässig gråzon, blinkande bromsljus är "nytt", Mercedes S-Klass har det på modellåret 2007 annars finns det inte som standard på någon modell i Sverige eller Europa. Alltså finns det egentligen inga lagar och regler för det i Sverige.

Det är angivit i svensk lagstiftning är att ett konstant blinkande bromsljus är förbjudet (några biltillverkare testade det för några år sedan), och att bakre positionsljus (bakljus) inte får blinka. Det står även att varningsblinkers får användas i kombination med bromsljus vid nödbromsning (hur det är tänkt att fungera är oklart). Speciellt efterssom varningsblinkers inte finns på de flesta MC. Lagstiftningen är ibland väldigt tydlig med skillnader mellan bil & MC medans man i andra delar helt ignorerar väsentliga skillnader.


Eftersom dessa moduler tillverkas på ren hobbybasis är de varken CE eller E-Märkta.
Detta även om de åtminstonde på pappret (beräknat, inte testat!) uppfyller kraven för en eventuell E-Märkning.

Sunt förnuft

Ok, det finns alltså ingen lag eller regel/standard som förbjuder att man använder en Bromsljusmodulator. Betyder det att den är laglig?

Det beror på hur man tolkar lagen, en tolkning är att om det inte uttryckligen är lagligt är det olagligt, en tolkning som myndigheter gärna tillämpar när de får chansen. Jag föredrar den helt omvända tolkningen, givetvis i kombination med en gnutta sunt förnuft.
Vissa saker är per defention lagliga men så dumma att ingen skulle kräva sin lagliga rätt att göra det.

I just det här fallet bör man nog ställa sig frågan:
"Är det sannolikt att detta kan skada någon annan? Minskar jag säkerheten eller ändrar jag funktionen på något orimligt sätt?"

Jag har hittills inte besiktigat med en modul monterad men kommer givetvis att göra det vid nästa besiktning. Däremot har jag blivit stoppad av polis ett par gånger för nykterhetskontroll o dylikt utan problem. Jag har dessutom flera gånger stött på dem i trafiken utan att de har anmärkt på mitt blinkande bromsljus.
En av kommentarerna jag fått från en polis vid ett av dessa tillfällen var "Tja, inte vet jag... Det är nog inte olagligt, och verkar väl vara en bra idée...".