Warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, null given in /customers/6/0/1/tweety.se/httpd.www/inc/always.php on line 31 Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /customers/6/0/1/tweety.se/httpd.www/inc/always.php on line 33  Tweety's Wild Thinking

Tweety's Wild Thinking

>> Om min Honda VTR-1000F

Orginalet



http://images.tweety.se/#2


Vad jag började med, hojen var ganska orörd när den köptes (trodde jag iallafall, mer om det senare).

Piporna hade öppnats upp, strypningen tagits bort och mörkt kåpglas och vansinnigt klistriga Pilot Power Race hade monterats. Sen hade den lilla spoilern vid oljefiltret fått matchande färg (Orginal är den silvergrå oavsett färgen på kåporna)

Efter köpet bytte jag omgående ut de främre blinkersarna och satte på förlängare på backspeglarna.

Fars lilla hoj för daglig körning till jobbet fick oxå vara med, båda har precis tvättats. Hela 11Hk...:) Han klagar på att han får använda varvräknaren när jag är i närheten...

Delar till Framgaffeln



http://images.tweety.se/#5

Blandade delar från eBay... Usch va dyrt det blidde...

CBR 1000RR Framgaffel



http://images.tweety.se/#6

Framgaffeln är lite i klenaste laget för en fullvuxen barnunge på 95 Kg och med en bakstötdämpare som är tänkt att klara passagerare så känns det som två hojar fästa i mitten med ett gångjärn... Dags att korrigera Honda's misstag...

Resultatet är en ombyggnad med gaffel, framhjul med skivor och bromsok från en CBR 1000RR. Gaffelkronorna kommer från en CBR 929/954 och clip-on'en är justerbara ConventiBars med en radiell huvudbromscylinder från CBR 1000RR även den. Kylarna har flyttats tillbaka ca 25mm för att ge plats till de mycket grövre gaffelbenen. Trångt som attan, men det får plats.

Och resultatet sen... Första provturen var en besvikelse, med provisoriskt påhängda kåpor och utan att koppla in instrument och lyse, så tog jag en tur "i smyg" på min favoritväg. Det kändes precis som vanligt, inte ett dugg stabilare. Efter lite funderande kopplade jag in hastighetsmätaren och gjorde om försöket... Jo, visst kändes det som vanligt, men inte brukade jag hålla de här hastigheterna på riktigt tajta och kurviga småvägar med orginal gaffeln. Det brukade kännas ganska vingligt och obehagligt ungefär vid halva farten. Så om det går dubbelt så fort innan det börjar kännas vingligt får det räknas som ett lyckat bygge!

Bromsarna är ett kapitel för sig... Mer än två fingrar så antingen hasar framdäcket eller så lyfter bakänden (ibland gör det både och samtidigt, då blir jag skrajsen och vill kliva av...). Med orginalbromsarna kändes det som jag borde leta efter ett ankare att slänga ut i ingången på kurvorna.

CBR 1000RR Instrumentpanel



http://images.tweety.se/#4

Om nån kan förklara för mig varför Honda inte satte dit något så enkelt som en klocka i orginal instrumentet så vore jag lycklig!?

Uppenbarligen förväntade de sig inte att någon skulle behöva passa tider, att kolla klockan med ett skinnställ på är förbaskat krångligt. Skärpning Honda!

Efter att ett par olika idéer hade förkastats så valde jag att peta dit ett instrument från en CBR 1000RR, man skall ju fortsätta på ett vinnande tema...:)
Dessutom passar det perfekt under kåpan och tar mindre plats än orginalet, vilket är en klar fördel med min nya gaffel.

HID Projektor



http://images.tweety.se/#0

Orginalbelysningen är sorglig... Och eftersom jag kör i ur och skur var det dags för en uppgradering...

Gult och glåmigt ljus som knappt orkar lysa upp den egna körbanans bredd, för att inte tala om längden. Om man petar dit ordentliga kablar från batteriet och ett par reläer blir det genast bättre. Vitare ljus som når åtminstonde långt nog för att man skall se de vita linjerna på kanterna av vägbanan.

Vill man däremot se hela bredden på vägen och slippa bli bländad av mötande hela tiden, så bygger man om med en HID projektor. Herre jösses vilket ljus det ger. Halvljuset är avsevärt bättre än helljuset var tidigare, man ser hela vägens bredd och en bra bit av skogen. Med helljuset på så bländar man sig själv när man passerar stora vita vägsskyltar...:)

Projektor och ballast kommer från en Nissan G35 och har monterats i orginal lykthus med bibehållen möjlighet att justera i både höjdled och sidled.

På de sista bilderna ser man nästan resultatet. Kameran kan tyvärr inte återge hela bredden, för det hade det behövts ännu mera vidvinkel...

VTR SP2 Svingarm



http://images.tweety.se/#1

Beskrivning saknas

LED Bromsljus



http://images.tweety.se/#51

Orginal bromsljuset är det väl inget fel på egentligen... Men har jag pillat på allt annat så varför inte...

Med en BRM så sliter man lite mer än vanligt på lamporna och får byta oftare. Dessutom så drar en LED mindre ström, dvs mer över för andra dumheter...

En snabb undersökning visade att det fanns högvis med alternativ på nätet, allihop med mer eller mindre korkade funktioner... Inbyggda blinker som knappt syns, eller rökfärgade fula glas... Jag som ville ha en som såg ut som orginal, men lös bättre och drog mindre ström... Jahapp på't igen, jag bygger själv...

En LED modul med 10 kraftiga LED'ar syns mycket,MYCKET bra... Och inuti orginallampan så är utseendet som orginal... Gillar dessutom det distinkta "mönstret" av de 10 LED'arna...

Justerbart Stötdämparfäste



http://images.tweety.se/#53

Tog av och målade stötdämparfästet med hammarlack nu när jag var helt säker på att jag fått till det.

Man kan se på sista bilden att det är justerbart, lossa på en mutter på varje sida om rambalken och gänga upp eller ner beroende på preferens, lås genom att spänna båda. Skulle man vilja justera mera än gängstaven tillåter så kan den gängas ur och bytas. Simpelt, med en mycket enkel och robust konstruktion. Men det tog en himla massa tänkande innan jag fick till det... Tror det är fjärde prototypen i ordningen innan jag var nöjd...

FlowCommander & Billet Aluminium Trattar



http://images.tweety.se/#52

Möjlighet att ställa in förgasarna utan att ta isär halva hojen... Mums!

Och jo... Det blidde lite mer drag på köpet, min älskling sjunger så vackert...

Och vackra är de där trattarna onekligen...